Stroomleveranciers en kosten

Van alles en nog wat over kranten, nieuws, TV, films, sport en muziek. Zeg maar het social-life maar uiteraard ook onzin.

Moderator: Global Moderators

Trance Eagle
Contacteer:

Re: Stroomleveranciers en kosten

Bericht door Trance Eagle » za okt 16, 2010 7:14 am

Witlof schreef:Nu heeft Nuon weer iets nieuws. 3 jaar lang elk jaar 2 maanden gratis stroom. Volgens deze 'power deal' zou het toch flink wat schelen met de concurrenten.

En nuon heeft weer een zieltje gewonnen :P

Ff zonder dollen, kijk gewoon waar je het "goedkoopst" je stroom en gas vandaan kan halen. Ook wij worden nog regelmatig benadert om over te stappen want (zoals al die persoontjes beweren) Oxxio is toch de duurste van allemaal!!! Tuurlijk spelen de kosten ook mee, maar service staat bij mij toch ook hoog en daar valt niets over te zeggen bij Oxxio :)
Be Well :)

Superbij
Contacteer:

Bericht door Superbij » za okt 16, 2010 10:47 am

En ik heb dan zoiets van: als ik wil besparen, koop ik wel een doos ledlampen. Want dan VERBRUIK je ook daadwerkelijk minder stroom en dat is nog goed voor het milieu ook.
Travelling through time, finding my future

itsalwaysme
Contacteer:

Bericht door itsalwaysme » za okt 16, 2010 12:45 pm

Superbij schreef:En ik heb dan zoiets van: als ik wil besparen, koop ik wel een doos ledlampen. Want dan VERBRUIK je ook daadwerkelijk minder stroom en dat is nog goed voor het milieu ook.
Daar kunnen nog wel wat discussies over gevoerd worden. Het schijnt dat de productie van LED lampen nog slechter voor het milieu is dan de productie van TL/Spaarlampen. En zoveel langer gaan ze niet mee dan een spaarlamp, en ze verbruiken voor dezelfde lichtopbrengst bijna even veel.
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Afbeelding

Superbij
Contacteer:

Bericht door Superbij » za okt 16, 2010 8:36 pm

Ik denk dat dat wel meevalt. Een spaarlamp moet bij het chemisch afval en dat is niet voor niets. Terwijl er in LED-lampen geen schadelijke stoffen zitten. Je moet ook meerekenen dat LED-lampen nog niet zo lang bestaan en nog zwaar in ontwikkeling zijn. Tuurlijk kost dat meer energie en is dat iets milieuonvriendelijker te produceren dan een (nagenoeg) uitontwikkelde lamp. En natuurlijk wordt nagenoeg alles tegenwoordig uit het buitenland geïmporteerd en als je dat wegzet tegen de vroegere lampenfabriek van Philips, tja..

Feit is wel dat een LED-lamp meer branduren heeft dan een spaarlamp of tl-buis en zo'n 15 tot 20% meer rendement heeft. In ogenschouw genomen dat de LED-lamp nog lang niet uitontwikkeld is en dat er inmiddels ook al een basis is voor OLED-lampen en wellicht LEC-lampen (of nanovezellampen haha), denk ik dat we met de LED-lamp een eind in de goede richting zitten.

De nieuwe reclame van NEM illustreert trouwens precies wat ik eerder postte: "Heeft u een onverschillige tiener die altijd al het licht aanlaat? Neem dan energie van de Nederlandse Energie Maatschappij en bespaar geld."
Lijkt me toch niet helemaal de juiste boodschap, wel?

itsalwaysme
Contacteer:

Bericht door itsalwaysme » za okt 16, 2010 9:36 pm

Superbij schreef:Ik denk dat dat wel meevalt. Een spaarlamp moet bij het chemisch afval en dat is niet voor niets. Terwijl er in LED-lampen geen schadelijke stoffen zitten. Je moet ook meerekenen dat LED-lampen nog niet zo lang bestaan en nog zwaar in ontwikkeling zijn. Tuurlijk kost dat meer energie en is dat iets milieuonvriendelijker te produceren dan een (nagenoeg) uitontwikkelde lamp. En natuurlijk wordt nagenoeg alles tegenwoordig uit het buitenland geïmporteerd en als je dat wegzet tegen de vroegere lampenfabriek van Philips, tja..

Feit is wel dat een LED-lamp meer branduren heeft dan een spaarlamp of tl-buis en zo'n 15 tot 20% meer rendement heeft. In ogenschouw genomen dat de LED-lamp nog lang niet uitontwikkeld is en dat er inmiddels ook al een basis is voor OLED-lampen en wellicht LEC-lampen (of nanovezellampen haha), denk ik dat we met de LED-lamp een eind in de goede richting zitten.

De nieuwe reclame van NEM illustreert trouwens precies wat ik eerder postte: "Heeft u een onverschillige tiener die altijd al het licht aanlaat? Neem dan energie van de Nederlandse Energie Maatschappij en bespaar geld."
Lijkt me toch niet helemaal de juiste boodschap, wel?
Een LED is een diode. En dus een electronisch component. Daardoor moet deze zeker wel bij het klein chemisch afval als deze uitgebrand is. Net als alle electronische componenten.
Het feit dat een led-lamp meer brand-uren heeft dan een tl klopt alleen voor bepaalde kleuren. Voor de witte leds is dat niet zo. Daarbij zijn LED's velemalen duurder. Uit onderzoek is gebleken dat LED's ongeveer net zo lang branden als een TL (per euro kostprijs), bij bijna hetzelde rendament. Dit komt ook weer door de kleur. Ik moet zeggen dat ik niet pro-TL of pro-LED ben, voor mij is het als het maar licht geeft (heb zelf alleen halogeen). Maar het is weer zo'n hype aan het worden. Net als de bluemotions/greenlines/....., terwijl mijn auto uit 2002 zuiniger rijd en volgens rdw.nl net zoveel uitstoot heeft.

Oja een LED bestaat langer dan een TL. De eerste LED komt al uit 1920. In de 60-er jaren is er een grote stap vooruit mee gemaakt, waardoor deze makkelijker te produceren is. Dus om nu te zeggen dat het een nieuwe technologie is, vind ik een beetje overdreven. Zeker als je bedenkt dat de TL lamp uit de jaren 30 komt.
Ik zie TL-lampen en spaarlampen als 1 en dezelfde, omdat deze toch wel hetzelfde werken.

Je hebt zeker wel gelijk dat het niet echt in wat je gebruikt, maar meer in hoe je er mee om gaat. Dus lichten uit als je niet in die kamer bent. De thermostaat lager als je niet thuis bent. Dat is hetzelfde als met auto-rijden. Met elke auto kan je zuinig rijden.
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Afbeelding

Superbij
Contacteer:

Bericht door Superbij » za okt 16, 2010 11:36 pm

Hoho, mij heb je ook niet horen zeggen dat het LED-principe nieuw is. Alleen een LED-lamp als volwaardige vervanger van de gloeilamp is een relatief nieuw concept.
Een LED is een diode. En dus een electronisch component. Daardoor moet deze zeker wel bij het klein chemisch afval als deze uitgebrand is. Net als alle electronische componenten.
Ik heb ook niet gezegd dat dat niet zo is.

Het gaat er mij niet om welke lamp per euro kostprijs het goedkoopste brandt, ik ben namelijk best bereid om iets meer geld uit te geven aan iets waar ik op de lange termijn kosten mee bespaar en tevens minder slecht bezig ben wat betreft het milieu.

itsalwaysme
Contacteer:

Bericht door itsalwaysme » zo okt 17, 2010 3:13 am

Superbij schreef:Hoho, mij heb je ook niet horen zeggen dat het LED-principe nieuw is. Alleen een LED-lamp als volwaardige vervanger van de gloeilamp is een relatief nieuw concept.
Ik heb ook niet gezegd dat dat niet zo is.

Het gaat er mij niet om welke lamp per euro kostprijs het goedkoopste brandt, ik ben namelijk best bereid om iets meer geld uit te geven aan iets waar ik op de lange termijn kosten mee bespaar en tevens minder slecht bezig ben wat betreft het milieu.
Dat had ik gelezen. En daaruit komt dat de TL/spaarlamp nog altijd het effectiefst en goedkoopst is. Ik dacht dat dat duidelijk was uit mijn verhaal. Mijn excuses dat het niet zo was.

Afbeelding

Bastiaan
Global Admin
Contacteer:

Bericht door Bastiaan » di okt 19, 2010 11:32 am

hmmm.............als we een discussie LED vs spaarlamp gaan houden zijn we snel uitgepraat denk ik. Want de LED is qua alles beter. De levensduur is langer en qua gebruik voor de consument is het ook veel makkelijker, en zijn de mogelijkheden enorm.

Het grote nadeel is om de LED goed toe te passen, op dit moment is het in opkomst en zullen de kosten langzamerhand wel dalen voor de productie en randapparatuur, en dat is tot op heden nog steeds de grote bottleneck voor de LED lamp. Namelijk de korte termijn kosten.

Een van mijn collega's die verantwoordelijk is voor de lichtvoorziening van o.a. het spoor e.d. heeft al wel eens uitgelegd dat de korte termijn investering enorm is op dit moment, maar dat de terugverdientijd van bijvoorbeeld de straat lantaarn buiten 5 jaar is, en de minimale levensduur 10 jaar is. Reken daar de energiekosten bij zei hij en van de 10 jaar dat de LED lamp buiten in gebruik is, staat hij minimaal 4 jaar gratis te branden. Gaat de lamp langer mee, wat wel waarschijnlijk is dan is het helemaal winst maken.
Afbeelding
Afbeelding

itsalwaysme
Contacteer:

Bericht door itsalwaysme » di okt 19, 2010 1:10 pm

Bastiaan schreef:hmmm.............als we een discussie LED vs spaarlamp gaan houden zijn we snel uitgepraat denk ik. Want de LED is qua alles beter. De levensduur is langer en qua gebruik voor de consument is het ook veel makkelijker, en zijn de mogelijkheden enorm.

Het grote nadeel is om de LED goed toe te passen, op dit moment is het in opkomst en zullen de kosten langzamerhand wel dalen voor de productie en randapparatuur, en dat is tot op heden nog steeds de grote bottleneck voor de LED lamp. Namelijk de korte termijn kosten.

Een van mijn collega's die verantwoordelijk is voor de lichtvoorziening van o.a. het spoor e.d. heeft al wel eens uitgelegd dat de korte termijn investering enorm is op dit moment, maar dat de terugverdientijd van bijvoorbeeld de straat lantaarn buiten 5 jaar is, en de minimale levensduur 10 jaar is. Reken daar de energiekosten bij zei hij en van de 10 jaar dat de LED lamp buiten in gebruik is, staat hij minimaal 4 jaar gratis te branden. Gaat de lamp langer mee, wat wel waarschijnlijk is dan is het helemaal winst maken.
Dat is leuk. Maar een vriend van mij zit ook in het LED gebeuren, en die zegt juist precies het tegenovergestelde.
Dat omdat het duurder is, dat de kosten er niet uit gehaald worden. Omdat LED's in de praktijk juist helemaal niet langer mee gaan dan TL. Daar baseer ik mijn verhaal op, in combi met 2 onderzoeken op /.

Afbeelding

Bastiaan
Global Admin
Contacteer:

Bericht door Bastiaan » di okt 19, 2010 2:35 pm

TL als in TL buis?..............maar ik zal eens wat cijfers opvragen hoe er dat buiten aan toe gaat. Dan heb ik het nog niet over de consumenten LEDjes he :P
Afbeelding
Afbeelding

itsalwaysme
Contacteer:

Bericht door itsalwaysme » di okt 19, 2010 2:38 pm

Bastiaan schreef:TL als in TL buis?..............maar ik zal eens wat cijfers opvragen hoe er dat buiten aan toe gaat. Dan heb ik het nog niet over de consumenten LEDjes he :P
Ik heb het over LED's voor in winkels en bedrijven. Dus niet voor consumenten en niet de heavy-duty zooi.
TL als in TL-buis en of spaarlampen ja.

Afbeelding

Grass460
Contacteer:

Bericht door Grass460 » zo dec 26, 2010 11:55 pm

De zin van led of spaarlamp is als je nu lampen moet gaan vervangen kies dan meteen voor led, zou ik zeggen.
Neem een voorbeeld bij mij. Heb een schemerlamp met 3x e14 fitting daar had ik dus 3x40W inzitten. brand per avond gemiddeld 6 uur wat neer komt op 720W per avond. Deze zijn vervangen door 3x1.7W is dus 5.1W maal 6 uren is 30.6W
Do the math zou ik zeggen. Ojaa lampen kosten mij €9.95.

Energie besparen is vooral leuk als je de pc uitlaat. Maar dat zal ik hier niet voorstellen ;) zou mij alleen alleen al ruim 2500KWh besparen. 8)7
Afbeelding
Afbeelding

itsalwaysme
Contacteer:

Bericht door itsalwaysme » ma dec 27, 2010 9:45 am

Grass460 schreef:De zin van led of spaarlamp is als je nu lampen moet gaan vervangen kies dan meteen voor led, zou ik zeggen.
Neem een voorbeeld bij mij. Heb een schemerlamp met 3x e14 fitting daar had ik dus 3x40W inzitten. brand per avond gemiddeld 6 uur wat neer komt op 720W per avond. Deze zijn vervangen door 3x1.7W is dus 5.1W maal 6 uren is 30.6W
Do the math zou ik zeggen. Ojaa lampen kosten mij €9.95.

Energie besparen is vooral leuk als je de pc uitlaat. Maar dat zal ik hier niet voorstellen ;) zou mij alleen alleen al ruim 2500KWh besparen. 8)7
Dat is niet echt een complete berekening. oa is het verbruik iets ander dan die 1,7W volgens alle testen die er de laatste jaren gedaan zijn.

Afbeelding

RoyalFlusher
Contacteer:

Bericht door RoyalFlusher » vr mar 25, 2011 3:11 pm

Energieprijzen vallen op zich mee, het is de energiebelasting die steeds sterk stijgt. Stelletje idioten daar in Den Haag. Er komt een dag dat ze belasting op zonlicht gaan heffen...

Toevallig moest ik vandaag de meterstanden doorgeven.

Bij elektra kom ik uit op een jaarverbruik van 4684 KWh.
De pc's hier verbruiken het meeste stroom, deze bijv. (met 23 inch monitor aan), momenteel 207 Watt. Reken maar uit...
There is no spoon.

Witlof
Global Admin
Contacteer:

Bericht door Witlof » vr okt 07, 2011 10:10 am

http://www.nu.nl/economie/2635052/geen- ... -2015.html

Denk dat het wel positief is voor de meeste van ons. Dan krijg je tenminste niet meer achteraf een flink bedrag wat je nog even moet betalen. Wat wel jammer is, is dat:
Vanaf 2015 wordt maandelijks achteraf betaald voor werkelijk verbruik, zo meldt De Telegraaf vrijdag. De zomer wordt daarmee honderden euro’s per maand goedkoper, de winter veel duurder.
Maar ik sta er toch wel positief tegenover. Als ik dan thuis eens een extra PCtje heb staan, dan weet ik na een maand ook of ik die aan laat staan of niet. Wel zo handig :+

Plaats reactie