Virtualisatie

Voor vragen over Hardware, Software of zelfs het internet kun je hier terecht.

Moderator: Global Moderators

Plaats reactie
Witlof
Global Admin
Contacteer:

Virtualisatie

Bericht door Witlof » di aug 26, 2008 11:19 am

Ik weet niet of enkele van jullie hier ervaring hebben in het volgende, maar ik leg de vraag hier toch even neer. Het gaat om het volgende. Ik heb een servertje met de volgende hardware: dual XEON CPU met 2,4GHz, 4GB geheugen en een RAID controller met SCSI Disken. Nu wil ik ook gaan virtualiseren thuis. Gewoon een webservertje, een download host en een fileservertje om mee te beginnen. Eventueel nog een test-host, maar dat is meer voor de toekomst en om te spelen. De hardware moet dat allemaal wel trekken, maar nu kan ik kiezen uit een aantal opties.

1. ESX -> maar dat zou illegaal moeten en dan moet je werken met een license server of zoiets, dus valt af.
2. Basis OS: Linux met daarop VMware Server (gratis) en daarop de hosts
3. Basis OS: Windows met daarop Virtual Server

Ik zit dus te twijfelen tussen VMware Server en Microsofts variant Virtual Server. Voor het beheer is het makkelijker om voor Windows te gaan, maar dan raak je al de nodige resources kwijt aan het basis OS lijkt me. Wat adviseren jullie mij? En wat zijn jullie ervaringen? Ik ben benieuwd

Witlof
Global Admin
Contacteer:

Re: Vmware of Virtual Server

Bericht door Witlof » di aug 26, 2008 7:23 pm

Dankzij Dukebox ben ik gewezen op de ESX 3i variant. Deze is op een USB-stick te zetten waar dan vanaf opgestart kan worden. Heb je een legale (1 license) ESX server draaien thuis *O*

Witlof
Global Admin
Contacteer:

Re: Virtualisatie

Bericht door Witlof » di aug 04, 2009 12:27 pm

Ik ben momenteel op het werk aan het testen met Red Hat Enterprise Linux 5.4 Beta. Werkt opzich ook wel goed met Windows 2008. Alleen na updates krijg je nog wel eens een BSOD, maar met 1 CPU en niet te veel 'rare' hardware zoals geluidskaarten en serial ports loopt het nu toch als een zonnetje.

RHEL 5.4 beta is de eerste variant van Red Hat met KVM ipv Xen. Deze hypervisor is een kernel module en zou nog beter moeten performen. Heb vanavond om 20:00 nog een webinar over deze zooi. De nieuwe management tools die erbij gaan komen, maken de virtualisatie hypervisor van Red Hat tot een betere en misschien kunnen ze in de nabije toekomst nog wel concurreren met VMware :D

Nu zoek ik alleen nog hardware om het thuis ook te kunnen gaan gebruiken :X

Scriptkiddie
Contacteer:

Bericht door Scriptkiddie » vr aug 28, 2009 10:29 pm

wij hebben hier 2x dell ESX 3i draaien , werkt als een trein, bijde servers hosten ieder 4 windows machines.
Clan |BEWARE| ->> www.clan-beware.nl

Witlof
Global Admin
Contacteer:

Bericht door Witlof » za aug 29, 2009 10:45 am

Binnenkort ga ik eens testen met Red Hat Enterprise Virtualisatie. Nieuwe virtualisatie oplossing mbt monitoring en management op basis van KVM. Dit zou bij de release van 5.4 zitten die in September uitkomt. Dus ik ben benieuwd :P

Plaats reactie