Keuzehulp nodig bij nieuwe TV

Voor vragen over Hardware, Software of zelfs het internet kun je hier terecht.

Moderator: Global Moderators

Plaats reactie
Witlof
Global Admin
Contacteer:

Keuzehulp nodig bij nieuwe TV

Bericht door Witlof » di feb 05, 2013 6:08 pm

Aangezien een nieuwe televisie aardig begint te lijken op een computer, heb ik het maar hier neer gezet. Maar zoals de titel van dit topic al doet vermoeden, ben ik op zoek naar een nieuwe TV. We hebben momenteel een 32" LCD (Philips32PFL5322 (EU) om precies te zijn) en die is te klein in onze nieuwe woonkamer. Deze gaat daardoor richting de slaapkamer en hierdoor willen we beneden een nieuwe.

Schermgrootte?
De afstand naar de TV is zo'n 330cm. Volgens de (ongeschreven) vuistregel wordt geadviseerd om dit te delen door 3 voor de ideale doorsnede van de TV. Dit komt neer op óf 42" of 46" want er zit verders niets tussen. Maar is het dan juist beter om iets groters te nemen of juist net wat kleiner?

LCD, LED of Plasma?
Ik denk zelf aan LED, maar meer omdat Plasma (vanuit het verleden) niet zo aanstond. LCD is achterhaald. Maar is dat ook zo?

3D
Ik heb niet echt behoefte aan 3D. Zie deze nieuwe techniek nog niet echt bij mij thuis toepasbaar. Dus als het er niet op zit, is het goed. Als het er wel op zit, zal het misschien niet gebruikt worden.

Full HD
We hebben nu nog een HD ready. Uiteraard is Full HD nu redelijk standaard dus willen we dat natuurlijk wel hebben.

Internet op TV
Ik denk niet dat dat nodig is. Misschien uitzending gemist, maar dat hebben we nu al via OnsBrabantNet. Facebook en Twitter is altijd account gebonden. We leven hier met meer mensen in huis, dus lijkt me dat ook niet handig. Maar heb het idee dat het op de TV die ik zoek wel standaard op zit.

Merk?
Ik moet eerlijk zeggen dat mijn zoektocht de laatste tijd meer naar de merken Philips en Samsung hebben geleid. De andere is ook weer 'van horen zeggen' en zo en wat eigen ervaring. Bijna altijd gewoon Philips gehad, maar ook wel gecharmeerd van de Samsungs met dunne rand.

Budget
Tja, dat is altijd lastig. Ik hoop tussen de € 500 en € 750 wel een geschikte tv te kunnen vinden. Natuurlijk mag minder en zelfs een klein beetje meer, maar liever niet.

Wat denken jullie?

[edit]
Ik heb een Dune mediaplayer die er op aangesloten wordt voor films en series. Tevens ook een Playstation 3 voor games. Er zit nog een Home Cinema Set tussen met HDMI aansluitingen en natuurlijk voor het geluid.
[/edit]

Witlof
Global Admin
Contacteer:

Re: Keuzehulp nodig bij nieuwe TV

Bericht door Witlof » di feb 05, 2013 6:37 pm

Ik dacht zelf trouwens aan deze: Samsung UE46ES5500

Xaverius
Contacteer:

Bericht door Xaverius » wo feb 06, 2013 11:58 am

Ik zit zelf op een meter of vier van het scherm en heb een 40", kleiner zou ik niet kopen maar het is in ieder geval niet te klein. Mijn ouders hebben een samsung 3D TV en die ziet er goed uit. Wel veel "apps" mogelijk en de TV zit op internet aangesloten. Full HD is natuurlijk een vereiste tegenwoordig, zeker met zo'n diagonaal!
Let op, alcoholist aanwezig! Wat zeg je nu? Nou, een biertje gaat er wel in. :9
Afbeelding
Afbeelding

Witlof
Global Admin
Contacteer:

Bericht door Witlof » wo feb 06, 2013 1:23 pm

Na van Itsalwaysme gehoord te hebben dat hij ook 'maar' een 42" heeft met een afstand van 4,5 meter, is dat misschien groot genoeg. Dat maakt met een kleinere afmeting wel betere specs mogelijk. Dus toch eens kijken naar de wat kleinere varianten.

Bastiaan
Global Admin
Contacteer:

Bericht door Bastiaan » wo feb 27, 2013 4:43 pm

Persoonlijk zou ik in ieder geval voor een LED televisie gaan, en tegenwoordig zelfs voor 3D. Niet eens voor de 3D zelf, maar meer door de technieken die ze op deze televisies toepassen.

De vraag die je jezelf natuurlijk eerst moet stellen is, voor hoeveel jaar wil je je televisie aanschaffen. Ben je iemand die elke 3 jaar een nieuwe televisie besteld, of moet hij 10 jaar meegaan om maar wat getallen te noemen.

Ik zelf heb nu 2 jaar geleden met een kijk afstand van 3,5 meter een 46" televisie aangeschaft, en hij had wat mij betreft ook niet kleiner moeten zijn. Full HD LED komt bij mij thuis perfect over op deze afstand, en je kan lekker onderuit gezakt relax televisie kijken. Daarvoor hadden we een 32" maar achteraf gezien moest je toen veels te intensief kijken. Maar het is natuurlijk ook wat je zelf wilt, als je veel films kijkt krijg je op deze manier een betere thuis bioscoop ervaring, maar als de televisie maar af en toe aanstaat en puur als televisie dient zou ik inderdaad voor 42" gaan.

Waar je verder op moet letten is de kleuren, elk merk heeft zijn eigen beeldchips en daar komt een kwestie smaak bij kijken. Philips en Samsung zijn allebei degelijke merken, maar vooral Philips heeft nogal een trage menu bediening, maar wel weer naar mijn mening mooi beeld en eventueel Ambilight. LG kan je ook nog meenemen, want deze maakt leuke tv's voor een scherpe prijs.

Als laatste, smart tv is een must aan het worden vindt ik dus daar zou ik wel op letten. De gemist apps zijn super handig, en zorgt ervoor dat je niets meer hoeft op te nemen qua nederlandse televisie :)
Afbeelding
Afbeelding

Witlof
Global Admin
Contacteer:

Bericht door Witlof » do feb 28, 2013 1:10 am

Ik heb mijn oog laten vallen op de 46PFL8007, maar de prijs houd me nog tegen. Binnenkort ga ik hem eens in de winkel nogmaals vergelijken. De cashback duurt ook niet meer zo heel lang volgens mij....

Plaats reactie