Database ontwerp voor website

Voor vragen over Hardware, Software of zelfs het internet kun je hier terecht.

Moderator: Global Moderators

Plaats reactie
Witlof
Global Admin
Contacteer:

Database ontwerp voor website

Bericht door Witlof » do apr 08, 2010 7:04 pm

Heej Nerds :P

Ik ben bezig om opnieuw een website op te bouwen. Aangezien ik geen Joomla of andere zooi wil gebruiken omdat daar altijd security updates en patches voor zijn, ben ik zelf wat aan het ontwerpen. De template heb ik al online (zie http://www.klumpkens.nl) en daar wil ik static content op zetten. Hierdoor hoef ik niet allerlei updates in de gaten te houden van modules, plugins en core onderdelen van Joomla.

Nu heb ik echter het idee om het wel met php en MySQL te gaan opzetten. Momenteel is het nog puur html met CSS. Nu moet ik daar natuurlijk nog wel naar kijken hoe dat precies werkt, maar het valt of staat vast met een ontwerp van een database. Vandaar dit topic. Ik wil jullie hulp :P

Wat wil ik gaan doen? De website krijgt verschillende updates met gekoppelde subdomains. Ieder subdomein heeft een eigen menu. Deze wil ik in een database zetten. Wat denken jullie? Wie helpt mij op weg?

Database Website
Table submenu's (Home, nieuws, ...)
Table content_home (articles?)
Table content_news (rss-feeds?)
Table content_....

Is dat iets of wat denken jullie dat beter is? Verdere opmerkingen zijn natuurlijk ook welkom. Ik ben geen held in zoiets en hobby maar wat aan :D

Xaverius
Contacteer:

Re: Database ontwerp voor website

Bericht door Xaverius » do apr 08, 2010 8:49 pm

Als je idd static content wil hebben dan is Joomla iets te veel van het goede, dat ben ik wel met je eens. Ik vind persoonlijk de updates van Joomla wel meevallen. De componenten e.d. moet je meer in de gaten houden. ;)

Ik zal eens proberen mee te denken. :)
Let op, alcoholist aanwezig! Wat zeg je nu? Nou, een biertje gaat er wel in. :9
Afbeelding
Afbeelding

Witlof
Global Admin
Contacteer:

Bericht door Witlof » zo apr 11, 2010 12:33 pm

Zijn er ergens nog tutorials te vinden om zo'n website op te zetten? Kan namelijk zelf niets gevonden krijgen wat mij op weg kan helpen...

Xaverius
Contacteer:

Bericht door Xaverius » zo apr 11, 2010 3:17 pm

Heb je hier iets aan?
http://tinyurl.com/y9wwgys

Waarom heb je overigens er voor gekozen om alle onderwerpen in een ander subdomein te zetten? Omdat het kan???
Let op, alcoholist aanwezig! Wat zeg je nu? Nou, een biertje gaat er wel in. :9
Afbeelding
Afbeelding

Witlof
Global Admin
Contacteer:

Bericht door Witlof » zo apr 11, 2010 7:34 pm

Alle onderwerpen hebben een eigen subdomein gekregen omdat er dan makkelijker rechtstreeks naar het onderwerp gegaan kan worden. Vind bv http://weer.klumpkens.nl mooier dan http://www.klumpkens.nl/weer/

Schaduwtje
Contacteer:

Bericht door Schaduwtje » di mei 25, 2010 3:32 pm

Aangezien ik geen Joomla of andere zooi wil gebruiken omdat daar altijd security updates en patches voor zijn, ben ik zelf wat aan het ontwerpen.
Je kunt het natuurlijk zelf uitprogrammeren. Maar er is natuurlijk een reden dat er veel security updates zijn van verschillende CMS, en dat is omdat het bijzonder lastig een volledig systeem te schrijven zonder security gaten. Een van de grond opgebouwde website is volgens mij niet veiliger dan een jarenlang door een grote community geteste CMS.

En het voordeel van een CMS is dat je een heleboel uit handen wordt genomen. Je hoeft niet meer te klooien met login scripts, user management en rollen, etc.

Zelf heb ik een redelijk uitgebreide website met Wordpress in elkaar gehacked. Wordpress handelt het statische gedeelte + veel gebruikte functies heel eenvoudig af. Je kunt het flink vlot krijgen door een caching plugin te maken voor je statische content (werkt echt razendsnel). Het is ook heel eenvoudig om nieuws berichten etc aan te maken. Verder kun je het met gebruik van templates + php + mysql ook 100% customizen zoals je het zelf wilt. Verder is updaten van wordpress ook niet meer dan een druk op een knop. Wat mij betreft een aanrader.

Maar als je liever zelf progt, heel veel succes. d:)b

Plaats reactie