Mogelijkheden virtualisatie omgeving

Voor vragen over Hardware, Software of zelfs het internet kun je hier terecht.

Moderator: Global Moderators

Witlof
Global Admin
Contacteer:

Mogelijkheden virtualisatie omgeving

Bericht door Witlof » zo okt 04, 2009 2:35 pm

Beste Brabo's,

Ik hobby nog al graag en ben eigenlijk aan het kijken wat de mogelijkheden zijn om in de toekomst wat meer thuis te kunnen testen en werken met Virtualisatie technieken. Wat ik wil bouwen is een 2 node cluster met iSCSI storage.

De 2 systemen moeten oa. deze specs hebben:
- Intel of AMD x86-64 architecture.
- Intel VT of AMD-V extensions op CPU.
- Minimaal 4GB memory. Liefst 8GB.
- 1Gbit NIC of meer

Storage wat er aan komt te hangen moet mogelijkheid hebben tot iSCSI en een beetje performen. 1TB is zeker wel voldoende en het liefst in een RAID 1 oid.

Wie heeft er tips?

Ik dacht zelf aan AMD Athlon XII 245 of de 5050e CPU maar misschien is een quad core toch net wat beter. Qua prijs weet ik het niet goed. Verder weet ik niet goed wat voor moederbord ik dan nog kan pakken ivm geheugen. 4x 2GB is wat dat betreft ook goedkoper dan 2x 4GB. Harde schijven hoeven niet in de systemen. Wil gaan booten van USB of zoiets. Files staan uiteindelijk toch op de iSCSI storage.

Iemand nog tips of ideeën verder? Ik hoor het graag :Y

Als laatste vraag ik me eigenlijk ook af of zoiets ook van de belasting aftrekbaar is ivm werk gerelateerde zaken. Heeft iemand daar ervaring mee?

Witlof
Global Admin
Contacteer:

Re: Mogelijkheden virtualisatie omgeving

Bericht door Witlof » zo okt 04, 2009 10:35 pm

1x Asus M3A76-CM Moederbord
1x AMD Athlon X2 250 Processor
2x 4GB (2x 2GB) DDR2 PC2-6400 (DDR2-800), 5 (Corsair XMS2 TWIN2X4096-6400C5) Geheugen
1x Nexus Value 430 Voeding

Dit is redelijk betaalbaar. Een kast heb ik waarschijnlijk nog wel. Videokaart zit op het moederbord. Dit kost zo'n 250 euro totaal en zal dus zo'n 500 voor 2 systemen zijn. Ik zit nog even te twijfelen of ik het via het werk nog goedkoper kan krijgen, maar dan weet ik niet of alles beschikbaar is. Verkopen niet alles denk ik.

Zit alleen nog te twijfelen over de iSCSI oplossing. Die kan natuurlijk ook gewoon op een PC met een netwerkkaart onder linux opgesteld worden, maar dan zit ik met de diskspace waarschijnlijk. Ik heb anders nog wel iets staan om het te testen.

Witlof
Global Admin
Contacteer:

Bericht door Witlof » ma okt 05, 2009 9:15 pm

En na nog wat mensen om advies gevraagd te hebben en zelf nog wat gezocht te hebben, ben ik tot dit lijstje gekomen:

Zit nu met dit lijstje bij Azerty:

Moederbord:
BioStar TA760G M2+ - Moederbord - micro ATX - AMD 760G - Socket AM2+ - UDMA133, Serial ATA-300 (RAID) -
Prijs: € 51,21

Processor:
Processor - 1 x AMD Athlon II X2 250 / 3 GHz - Socket AM3 - L2 2 MB ( 2 x 1 MB ) - Box
Prijs: € 57,69

Geheugen
OCZ Vista Upgrade Edition - Geheugen - 4 GB ( 2 x 2 GB ) - DIMM 240-pins - DDR2 - 1066 MHz / PC2-8500 - CL6 - 2 V
Prijs: € 53,74

Totaal: € 162,64

Dan moet daar nog een voeding bij (eventueel met behuizing).

Dan nog op zoek naar de storage... Dacht zelf aan zoiets: Intel SS4200-E en dan met 4 disken in een RAID 1+0. Beetje afhankelijk van budget of het 500, 750 of 1000GB wordt. Of misschien dan toch Iomega Storcenter ix4-200d (34547).

Bastiaan
Global Admin
Contacteer:

Bericht door Bastiaan » di okt 06, 2009 10:32 am

hmmm veel advies heb je nog niet gekregen he ;)

Maar even voor mijn beeldvorming voordat ik een goed advies kan geven.

Jou eisen
- Niet te duur
- 2 aparte fysieke machines?
- Meerdere virtuele machines op 1 fysieke machine

Mijn vragen hierover als ik jou eisen goed omschreven heb:
- Welke Os'en wil je naast elkaar draaien
- Hoeveel op 1 fysiek apparaat
- Welke software ga je als host gebruiken? Vmware, Hyper-V of iets anders?
- Moet het performen?

Eigenlijk is het laatste puntje HEEEEEl belangrijk. Ook natuurlijk of je 64-bit wil gaan draaien of 32 Bits en natuurlijk moet het productie gaan draaien (gedeeltelijk) of is het echt puur aanklooien.

Met het schijven kabinet zou ik als ik jou was het gewoon bij Sata houden, dit is tegenwoordig snel zat en de toegevoegde waarde van iScsi is langzamerhand aan het verdwijnen. Jaagt je alleen maar op meer kosten. Maar als je in ieder geval wat meer info hebt kan ik je wel verder helpen :D
Afbeelding
Afbeelding

Witlof
Global Admin
Contacteer:

Bericht door Witlof » di okt 06, 2009 5:05 pm

Ga op RHEV draaien. De VM's zullen Windows en Red Hat worden. iSCSI hoeft geen SCSI disk-based disk enclosure te zijn, maar kan SATA zijn die via iSCSI aangeboden worden. Wil gaan 'clusteren' met de hosts, dus 2 separate systemen. Op iedere host moeten zo'n 4 VM's kunnen draaien. Qua performance hoeft het niet echt heel zwaar te zijn. Het is voornamelijk om wat aan te klote voor privé, maar ook werk gerelateerd dingen te kunnen testen.

Dus toch bedankt voor de kleine feedback. Hopelijk heb je nog meer ;)

Bastiaan
Global Admin
Contacteer:

Bericht door Bastiaan » wo okt 07, 2009 8:49 am

Ok, performance is geen must zie ik. Maar als je en wilt gaan clusteren en 4 VM's op 1 machine wil gaan draaien dan zou ik er toch wat meer netwerkkaarten in zetten :D Dit zodat je voor het clusteren dedicated een kaartje hebt en voor elke VM eventueel ook.

Tevens zou ik of voor een zwaardere X2 processor gaan of voor een goeikope quadcore processor. Zodat elke VM dedicated een core heeft. Bijv. AMD Phenom X4 9650 voor 95,- Ook geen wereldwonder qua performance maar wel 4 cores.

Je had al 4Gb intern geheugen per machine, maar ook dat is weer betrekkelijk weinig als je bijv. win 2008 server gaat testen of zelfs met een Windows client opzich. Als het draait werkt het wel, maar voor de prijs hoef je dit ook weer niet te laten. Je kan er ook voor kiezen om eerst te kijken hoe het met 4 draait want je kan er zo 4 bij prikken maar toch..

Voor de Raid configuratie zou ik voor een Highpoint rocketraid gaan of zoiets dergelijks, want daar kan je echt van alles mee. Wij hebben hier een 3520 en de snelheden hiervan zijn echt lekker te noemen :P

Maarja, het is maar net wat je ermee wilt. Ik heb bijvoorbeeld laatst op mijn P4D 2,8Ghz met 4 gb intern geheugen 2 Windows 2003 servers in VM gedraait via VMware op een Windows Vista host. Het draait wel, en de dingen die je wilt doen werkt ook wel, maar toen ik op 1 van de machines exchange wou zetten was ik wel 45min verder. Terwijl op een dedicated machine het nog geen 10min duurt.
Afbeelding
Afbeelding

Witlof
Global Admin
Contacteer:

Bericht door Witlof » wo okt 07, 2009 11:52 am

Tja, een bijkomend plaatje is natuurlijk stroom en aanschafprijs. Deze wil ik beide wel laag houden.

De machines zullen over het algemeen beide aan staan. Pas als er 1 uitvalt, zal er op de ander alles draaien. Dit zou een tijdelijke oplossing zijn tijdens storing/problemen/onderhoud. Over het algemeen is het dus niet echt nodig om 4 cores ter beschikking te hebben voor de VM's, maar zou 2 voldoende moeten zijn.

Wat er op gaat draaien zal ongeveer dit zijn (wat me nu zo te binnen schiet):
- Webserver onder linux
- Download omgeving linux/windows
- Media Streaming Server
- satellite/spacewalk server onder linux
- testomgeving(en)

Uiteraard kan ik bij het testen ook bv de download omgeving uitzetten. Er is dus wel wat in te schuiven.

Bastiaan
Global Admin
Contacteer:

Bericht door Bastiaan » do okt 08, 2009 9:40 am

Jou standaard omgevingen zullen inderdaad niet zoveel power nodig hebben. Alleen je Media server kan misschien wel wat wegtrekken, ik weet niet hoe je precies van plan bent om deze in te zetten, maar ik denk een beetje als Storage ofniet?

Dan zou ik als ik jou was alles op 1 server zetten wat je veel gebruikt en je testomgeving op de andere server. Ik weet niet hoe RHEV precies werkt, kan je hiermee ook makkelijk vm's overzetten? Want dan is het natuurlijk helemaal simpel.

Laat maar weten wat het precies wordt, hoe de performance met verschillende os'en zijn en wat de uiteindelijke kosten zijn.
Afbeelding
Afbeelding

Witlof
Global Admin
Contacteer:

Bericht door Witlof » do okt 08, 2009 10:55 am

Door de geweldige belastingdienst zal het een en ander waarschijnlijk wat langer op zich laten wachten... :%

Bastiaan
Global Admin
Contacteer:

Bericht door Bastiaan » do okt 08, 2009 11:28 am

Witlof schreef:Door de geweldige belastingdienst zal het een en ander waarschijnlijk wat langer op zich laten wachten... :%
Dus hebt teveel aan toeslagen gehad net zoals nog iemand hier O-)
Afbeelding
Afbeelding

Witlof
Global Admin
Contacteer:

Bericht door Witlof » do okt 08, 2009 11:53 am

ik niet, maar mijn vriendin wel.... Had een mooie omgeving van neergezet kunnen worden...

Witlof
Global Admin
Contacteer:

Bericht door Witlof » za okt 10, 2009 2:37 pm

Ik heb nog even wat rond gekeken en zit nu met wat dingen die ik misschien op het werk wat goedkoper kan kopen dan via internet. Misschien sponsort mijn baas ook nog wel wat. Ik heb nu als virtualisatie hosts dit:

PC Barebone AMD AM2+ SA76G2 Black (PC-SA76G2)
DDR2 VA 8GB 800 Vista (5-6-6-18) 2K (OCZ2VU8008GK)
CPU :AthlonII X2 250 BOX 3.0GHZ 2MB (ADX250OCGQBOX)

Als storage ben ik naar dit aan het kijken:

Iomega® StorCenter™ ix4-200d NAS Server

Nou heb ik alleen zelf geen ervaring met Shuttle's, maar als ik verder toch niet uit hoef te breiden, dan is het toch goed? Voordeel is wel dat deze systemen lekker klein zijn. Dus qua ruimte is het wel prettig denk ik.

itsalwaysme
Contacteer:

Bericht door itsalwaysme » za okt 10, 2009 3:38 pm

nadeel hebben ze wel dat ze niet echt goed hun hitte kwijt kunnen...
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Afbeelding

Witlof
Global Admin
Contacteer:

Bericht door Witlof » za okt 10, 2009 4:22 pm

Ah, das dus wel iets om over na te denken als ik een shuttle aanschaf :+

Totaalplaatje is wel wat duurder uitgevallen. Met die shuttle en storage bij elkaar zit ik op bijna 1400 euro. Als mijn baas nou de helft betaald zou dat wel mooi zijn :+

Witlof
Global Admin
Contacteer:

Bericht door Witlof » wo nov 11, 2009 1:17 pm

Heb mijn oog nu laten vallen op maar 1 systeempje:

Shuttle XPC SA76G2 - SFF - zonder CPU -
Processor - 1 x AMD Athlon II X4 605e /
OCZ Vista Upgrade Edition P45 Special Du 8GB (2x4GB)
WD Caviar Blue WD6400AAKS - Vaste schijf

Zou zo'n 500 euro totaal zijn. En dat is dan een quad core low enegry geval. Kan ik toch virtualiseren onder KVM :D

Plaats reactie